logo teljes


"A rossz minőség emléke sokkal tovább él, mint az alacsonyabb ár miatt érzett rövidke öröm!"

"Higgyék el, egy tisztességes műhely megbontás előtt soha nem tud hitelt érdemlő árajánlatot adni."

Hogyan készítsük fel autónkat a nyaralásra?

nyarSokan év közben csak ritkán vagy nagyon keveset használják autóikat és csak egy autóval tervezett nyaralás előtt veszik elő négykerekűiket a garázsból. Nekik és azoknak is, akik minden nap kocsival járnak, hasznos egy hosszabb autós túra előtt az autó alapos átvizsgálása.

Sok márkaszerviz kínál általában nyár elején ingyenes átvizsgálást az azonos márkát használó tulajdonosainak. Az ajándék szervizt célszerű mindenkinek kihasználni, mivel a szervizek saját típusaikhoz általában jobban értenek, mint a többféle típusra szakosodott kisebb szervizek. Az ingyenes átvizsgáláson azonban a szerelők általában csak egy megadott listán futnak végig, a további igényeket már csak felárért teljesítik.

Ha nincs lehetőség ingyenes átvizsgálásra vinni autónkat, mert vagy túl régi a típus, vagy a márkaszerviz nem kínál ilyen kedvezményt, vannak házilag is elvégezhető egyszerű átvizsgálási feladatok. Ezek közé tartoznak a legalapvetőbb dolgok mint a különböző folyadékszintek és izzók ellenőrzése, valamint az egyéb, akár ránézésre is megállapítható dolgok.

A folyadékszinteket a motorháztetőt felnyitva sorban ellenőrizzük le. Az ablakmosó tartályt a tél után már nem kell fagyálló ablakmosó folyadékkal feltölteni, de ha maradt belőle a kocsi csomagtartójában, akkor ezt is betölthetjük – csak jobban hígítva, mint télen -, mivel az ablakmosó a rovarokat jobban eltávolítja, mint a csapvíz.

A hűtővíz kiegyenlítő tartályában is ellenőrizzük a szintet. A tartály valamelyik oldalán fel van tüntetve a megfelelő szint, ha nem látszik tisztán, kicsit meglötyögtetve egyből látható lesz. Ha a folyadék a megfelelő alatt van, akkor fel kell tölteni, de kizárólag fagyálló hűtőfolyadékkal és/vagy desztillált vízzel. Két-háromévente mindenképpen cserélendő a hűtőfolyadék. Egy nyári, nagy melegben, megpakolt autóval megtett nyaralás előtt ez különösen aktuális lehet. Tiszta vizet legfeljebb vészhelyzetben öntsünk a tartályba, mivel az vízkövet képez a hűtőrendszerben, ami rontja a hűtés hatásfokát.

check brake fluidA fékfolyadék szintjét is ellenőrizni kell. Ha a szint alacsony, előírás szerinti (gépkönyv) fékfolyadékkal pótoljuk. A fékfolyadék ellenőrző lámpája akkor is kigyulladhat, ha a fékbetéttel van gond. Ebben az esetben ne töltsünk utána fékfolyadékot. Főleg hegyeken át vezető út előtt érdemes ellenőriztetni a fékek állapotát. Ezt a feladatot kizárólag szakember végezheti, ahogy a fékekkel kapcsolatos összes beavatkozást is. Alpesi utazás előtt érdemes megméretni a fékfolyadék forráspontját is. Benzinkútnál vagy autósboltokban segítséget tudnak nyújtani a megfelelő fékfolyadék kiválasztásához, ha nincs róla semmilyen információnk.

Bár az akkumulátorokkal a legtöbb probléma télen adódik, nyáron sem árt az akku savszintjének ellenőrzése. Épp a nyaralás helyszínén jellemzően csak rövid utakat teszünk meg, ami erősen terheli az akkut. A legtöbb akkumulátornál a savszintet a cellák kupakjainak lecsavarása után lehet látni. Ha pótolni kell a folyadékot, desztillált vízzel tegyük ezt meg. De vigyázzunk, mert az akkuban lévő folyadék sav, tehát ruhára vagy bőrre kerülve sérülést okozhat.

Az olajszint a nívópálcával ellenőrizhető. A pálcát könnyedén meg lehet találni a motor közelében, általában csak műanyag, megfogható része látszik. Először a pálcát húzzuk ki, és tisztítsuk meg ronggyal vagy papír zsebkendővel, utána dugjuk vissza a pálcát és húzzuk ki újra. A pálcán látható olajszintnek a minimum és a maximum között kell lennie. A motorolajat az olajbetöltő nyílás (a motorblokk tetején) fedelének lecsavarása után lehet pótolni. Csak a motorban lévő olajjal megegyező viszkozitású olajat töltsünk be, ha nem tudjuk milyen olaj van az autóban, célszerű jobb minőségű olajjal pótolni a hiányzó mennyiséget. Olajszintet csak vízszintesen álló autónál érdemes mérni, megvárva, hogy a motort nemcsak kenő, hanem hűtő olaj visszacsorogjon az olajteknőbe.

ekszijA folyadék szintek után ellenőrizzük az ékszíjak állapotát. Az ékszíj feszességéről ujjunkkal lehet meggyőződni. Ha a két tárcsa közötti leghosszabb szakaszon bő egy centire be tudjuk nyomni, akkor megfelelő a feszesség. A szíj állapotát is ellenőrizzük, nincs-e rajta valahol szakadás, vagy nem rojtos-e. A vezérműszíjnál a gyár által előírt csereperiódust kell betartani. Ha nem tudjuk, hány kilométert futott az autó a benne lévő vezérműszíjjal, feltétlenül ki kell cserélni. Ennek költsége elhanyagolható ahhoz képest, ha elszakad vagy átugrik a vezérműszíj és a szelepek bevernek a dugattyúba. A vezérműszíj szakadásakor csak kivételes szerencsével elkerülhető motorgenerálnál mindenképpen olcsóbb a szíj ellenőriztetése és cseréje. Főleg azoknak érdemes-az olajcsere periódushoz hasonlóan-a gyári előírásnál előbbre hozni a vezérműszíj cseréjét, akik sportosan vezetnek.

Ha a fék- vagy a hűtőfolyadék szintje csökken, az utántöltés csak tüneti kezelés lehet. Ellenőriztessük szakemberrel a csökkenés okát.

Ha a motortérben végeztünk, ellenőrizzük a gumik nyomását. A guminyomás megfelelő értékét általában megadják az autón is, nem csak a kezelési könyvében. Számos típusban (pl. Opeleknél) a helyes értékeket a tanksapkában közli a gyártó, de vannak olyan autók is (pl. Citroen), ahol az ábra a vezető oldali ajtó B oszlop felöli oldalán található. Ne felejtsük el a pótkerék felfújását is, mert defekt esetén kellemetlen perceket okozhat a lapos pótkerék. Vannak olyan típusok, ahol a pótkerék csak szükségkerék, tehát a többi guminál keskenyebb. Ezekkel az abroncsokkal csak alacsonyabb, általában maximum 80 km/órás sebességgel lehet menni, ezért feltétlenül tartsuk be a gyár által megadott sebesség értéket, amit általában a gumin is feltüntetnek.

Ellenőrizzük az autó összes izzóját is. A féklámpák fényének ellenőrzéséhez kérjünk segítséget. Ha a megfelelő izzókat pótoltuk az izzókészletből, akkor az izzókészletben is pótoljuk a felhasznált izzókat.

Ha végeztünk autónk átvizsgálásával, ellenőrizzük, hogy a célországban érvényes-e az autóra a CASCO biztosítás. A legtöbb biztosító a volt Szovjetunió és Jugoszlávia országain kívül egész Európára kiterjeszti a CASCO biztosítás érvényességét. Érdemes felkészülni arra az eshetőségre is, ha minden gondoskodás ellenére négykerekűnk épp a nyaralás alatt mondja be az unalmast. Célszerű megkérdezni az Autóklubot, hogy külföldi tartózkodás esetén milyen segítséget tudnak nyújtani valamely partnerszervezeten keresztül.

Forrás: www.vezess.hu

Partnerek - Beszállítók

InterCars
BárdiAutó
Kocsis Autóalkatrész
Láng Autóalkatrész
Unix Autó
Zs+U

Belépés

Írjon nekünk

Facebook

© 2003-2018 Developed by Webbinger Creative- Minden jog fenntartva! Designed by Webbinger Creative ® - All rights reserved!
A weboldalon található minden szöveg és kép a Véműhely Kft. tulajdonát képezi, másolása, felhasználása csak a tulajdonos előzetes írásos engedélyével lehetséges! Minden egyéb esetben jogi következmények várhatóak!

Search